Taller Les Joguines de Calder – Escola Fedac Ripollet

I aquests dies continuem amb l’art contemporani. Els alumnes de 5è de l’escola FEDAC Ripollet van visitar-nos el passat dia 3 d’abril per fer el taller “Les joguines de Calder”.

Primerament, se’ls va fer una breu introducció sobre l’art contemporani, sovint polèmic i qüestionat. I després se’ls va parlar concretament de l’artista Alexander Calder, un dels escultors més influents del segle XX.

Calder va néixer als Estats Units l’any 1898. Va estudiar enginyeria mecànica i també va assistir a la Lliga d’Estudiants d’Art de Los Angeles, segurament influït per l’ambient artístic de casa seva, ja que l’avi i el pare eren escultors i la mare pintora.

L’any 1925 va marxar a Paris on es va impregnar dels corrents de l’època i va començar a crear figuretes d’animals amb fustes i filferros, ja que li agradava molt la torsió i la flexió d’aquest material. El circ era una altra de les seves grans passions i creava els seus propis espectacles amb actors, animals i objectes diminuts que després manipulava ell mateix davant dels seus amics. Va entrar en el moviment de l’Abstracció, creat entre d’altres per Piet Mondrian i va iniciar una forta amistat amb Joan Miró. De fet, les obres de Calder tenen importants influències d’aquests i d’altres artistes de l’avantguarda europea. Les seves escultures primer van ser fixes, a l’estil clàssic, el que ell anomenaria “stabile”. Però quan al 1931 va tornar als Estats Units va començar a experimentar amb la possibilitat de donar moviment a les obres i van sorgir les seves primeres creacions mòbils, el que ell anomena “mobile” en contraposició a les “stabile”. De fet, es considera que Calder és l’inventor de l’escultura cinètica, és a dir, dotada de moviment.

Calder és doncs l’inventor del mòbil, aquella joguina penjant amb contrapesos que sovint es posa als llitets dels nadons. Calder va evolucionar la joguina fins a desenvolupar-la en grans dimensions i trobem mòbils seus arreu del món en forma d’escultura pública.

A més de l’escultura i la pintura, va manufacturar joies i estris domèstics, va confeccionar joguines, tapisseries, escenografies teatrals i va il·lustrar llibres.

Entre les seves obres més destacades hi ha la font de mercuri per al pavelló espanyol de l’Exposició Internacional de París, (1937), el premi internacional d’escultura a la Biennal de Venècia (1952), el mòbil monumental per al nou edifici de la UNESCO a París (1958), i la instal·lació d’obres de gran format a espais com el Lincoln Center de Nova York i la Plaça Federal de Chicago. A Barcelona tenim l’escultura Quatre Ales, davant la Fundació Miró.

L’escultura de Calder dóna joc a experimentar amb els materials, i és per aquest motiu que el reciclatge va ser l’altre gran protagonista de l’activitat de dijous. Un cop conegut l’escultor, els nois i noies van començar a desenvolupar la seva part més creativa i mitjançant objectes quotidians ens van sorprendre amb la creació de les seves pròpies obres. Us en deixem algunes imatges!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *