SUPERCARNAVAL DE RIPOLLET 2018

Ja som a la setmana del Carnestoltes i tenim un programa farcit d’activitats! Des del CIP Molí d’en Rata volem compartir amb vosaltres la llegenda del Cabraboc!

Com a grans novetats del 2018, després de la penjada del Cabraboc per part de la Colla de Diables, la Colla de Gitanes farà la representació de les danses del Cabraboc i el Vell i la Vella i, a més a més, aquest 2018 es gira la Rua!

Programa general carnaval 2018 i bases de participació de la rua

Programa carnestoltes 2018

La llegenda del Cabraboc

Des del CIP us volem explicar alguns dels trets més identitaris de la festa, a Ripollet. I per aquest motiu us volem explicar la llegenda del Cabraboc.  La llegenda diu així:

“Una vegada, ja fa molts anys, hi havia un vell i una vella que la diada de Carnaval van sortir a passejar. La vella portava un cistell amb una olla dins, tot feia pensar que hi portava el dinar. Tot caminant es van trobar amb una colla de joves disfressats que ballaven el Ball de Gitanes i amb una colla de diablots que jugaven amb ninots de paper penjats a l´esquena cantant allò de: Jo te l´encendré el tio, tio frescoUn dels diablots va veure la vella i el cistell i va pensar: Ara és la meva, i amb una fanga que portava va ventar un cop a l´olla de la vella. Tothom es va quedar ben parat, perquè de l´olla en comptes d´escudella en va sortir un gat que, en un tres i no res i per art d´encantament, es va convertir en cabraboc. Una cosa així no passa cada dia, anava en boca de tothom. Se’n va parlar tant que cada any per Carnaval les colles de comparses, tot fent broma, ho representaven. D’aquesta manera és com el vell i la vella, el gat, els diablots i el cabraboc es van introduir en les festes del Carnaval de Ripollet.”

 

Potser més d’una persona ha sentit alguna vegada aquesta llegenda però, coneixeu el seu origen?

El cabraboc, és un faune sense una forma perfectament definida i, tot i que algunes fons parlen d’una identificació amb la deïtat de la mitologia celta Cernnunos, no sembla que es pugui assegurar aquesta vinculació.

Detall Déu Cernnunos

Calder de Gundestup. British Museum, 100 a.C

També podríem trobar-li antecedents en la deessa itàlica Juno Sospita (sàvia) o Juno Caprotina (de les cabres). En ambdós casos la deessa s’associa a un boc. Les festes dedicades a aquestes formes de la divinitat tenien a veure amb la fertilitat i es tracta de ritus que es remunten a l’inici de Roma.

Quin significat o funció té aquesta llegenda?

Val a dir que aquesta llegenda jugava un paper molt important ja que servia per ensenyar als joves a no endinsar-se al bosc sense acompanyament. Parlem de joves i no nens perquè està pensat per atemorir persones que tenen cert coneixement sobre relacions sexuals (el cabraboc empaitava les seves presses amb intencions “poc conciliadores”).

Paral·lelament, aquesta llegenda també representava, i representa, un element transformador (el cabraboc en el carnaval, es transforma de gat a criatura). Això s’explica dins del cicle anual; és a dir, el carnaval és la celebració del final de l’hivern i l’inici d’una nova etapa reproductora de la natura. Aquest canvi tan brusc per a la comunitat va generar, dins la col·lectivitat, la necessitat de representar aquesta realitat mitjançant una historia simbòlica, enfocada amb un ésser bisexual, mig cabra i mig boc, que presenta aquesta continuïtat vital. En el concret de Ripollet, el Cabraboc té una duble dualitat: mig persona mig faune i mig cabra mig boc.

Però la llegenda no es basa només amb aquests elements simbòlics hi han molts d’altres:

La Olla simbolitza l’abundància: és l’olla on es cuina el porc, la riquesa de l’alimentació que es conserva durant tot l’any. El fet de tenir-la plena amb un gat és sinònim de fantasia.

Diablots ballant el ball de Gitanes: Aquest ball, per definició, ajunta diversos elements carnavalescos com, per exemple, la presència d’un diablot tradicional. També és un símbol de transformació de la vellesa cap a la joventut. A Ripollet els diablots formaven part del cos de dansa del Ball de Gitanes, obrint pas a cops de tralla per tal de poder dansar.

El Tio Fresco: Aquest és un ball perfecte per a la llegenda del cabraboc degut a que s’insinuen durant la seva durada moviments sexuals de manera molt subtil.

A la versió adulta del joc els balladors, disposats en rotllana, porten penjat a l’esquena un tros de paper en forma de paperina o ninot. L’objectiu del jon és cremar el ninot del ballarí de devant procurant, a la vegada, que ningú cremi el teu paper.

Element sonor: Segons Joan Amades la única manera de fer fugir al cabraboc era mitjançant la música, amb sonalls o panderetes.

El vell i la vella. Ella sembla encarnar el sentit de la mare terra.

 

La recuperació a Ripollet de la llegenda

Només es conta amb una menció en el Costumari Català de Joan Amades, en el qual es parla del Cabraboc en relació al Ball de Gitanes. Sembla ser que antigament havia estat un personatge de la rua de carnaval. Quan els membres de la Unió Excursionista de Catalunya de Ripollet, van decidir recuperar el Carnaval, als inicis de la democràcia, van contactar amb persones nascudes a finals del segle XIX per comprovar si recordaven alguna cosa de la informació  del folklorista Joan  Amades. No va ser així, però la llegenda es va crear de nou i a l’actualitat està ben consolidada.

 

La reconstrucció simbòlica del Cabraboc.

La Colla de Diables ha jugat un paper molt important en la reconstrucció simbòlica del Cabraboc a Ripollet. Ells són els encarregats de la penjada i despenjada del cabraboc, el fan encapçalar la rua de dissabte, porten la llegenda a les escoles i fins i tot s’han encarregat en més d’una ocasió de la seva restauració.

Històricament, la titella va ser construït per la CRAC (Comissió Ripolletenca d’Activitats Culturals). La llegenda ha estat representada per la Colla de Diables, les Bruixes de Ripollet i la Colla del ball de Gitanes en els diferents moments.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *